حلوا شکری و فواید مصرف

کنجد یکی از دانه‌های روغنی است که بر خلاف ظاهر کوچک و نحیف خود، خواص زیادی دارد. کنجد و فرآورده‌های آن غذای کامل و مقوی به حساب می‌آیند که در طب سنتی به خاطر طبع گرم و خواص زیاد، جایگاه ویژه‌ای دارند. حلوا شکری یکی از فرآورده‌های این ماده ارزشمند است که از ترکیب شکر و ارده کنجد به وجود می‌آید. این ماده غذایی خوشمزه و پر فایده یکی از منابع غذایی مفید است که باید در برنامه غذایی ما جای ثابتی داشته باشد. طعم حلوا شکری طوری است که اکثرا مورد استقبال کودکان قرار می‌گیرد و می‌تواند به یکی از مواد غذایی مفید در برنامه غذایی روزانه‌، جای تنقلات غیر مفید و مضری مانند پفک و چیپس را بگیرد.

اگر شما نیز جزو افرادی هستید می خواهید غذاهای مقوی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید پیشنهاد من به شما استفاده از حلوا شکری است. اگر می پرسید چرا؟ پس با ما باشید تا شما را با خواص حلوا شکری و فواید آن بیشتر آشنا کنیم.

چرا مصرف حلوا شکری توصیه می شود؟

حلوا شکری برای صبحانه کودکان، غذایی بسیار غنی و مقوی است. حلوا شکری دارای ویتامین های متعددی از جمله ویتامین B، E، D، پروتئین و اسیدهای پرچرب غیر اشباع می باشد. حلوا شکری به خاطر ویتامین هایی که در خود دارد، توانسته خود را در ردیف غذاهای غنی و مقوی برای صبحانه کودکان و سایر افراد قرار دهد. به خاطر کالری بسیار زیادی که دارد، برای تقویت بدن و و کالری لازم برای انجام فعالیت روزانه کودکان و همچنین بزرگسالان بسیار مناسب میباشد.

حلوا شکری با طعم شیرین و جذاب ارده و کنجد، یکی از مقوی ­ترین مواد غذایی در سفره­‌ غذایی ایرانی­ان به شمار می‌­آید. این ماده غذایی، حاوی پروتئین، لسیتین، اسیدهای چرب مفید برای بدن، کلسیم، فسفر، منیزیم و همچنین ویتامین­هایی چون ب، د و ای می­‌باشد. در واقع حلوا شکری مانند یک داروخانه برای بدن عمل می‌کند و تمام مواد معدنی مورد نیاز برای بدن را مانند یک مولتی ویتامین تامین می‌کند و عوارض داروهای شیمیایی را ندارد. در ادامه قصد داریم با خواص حلوا شکری بیشتر آشنا شویم.

تفاوت حلوا شکری با حلوا ارده در چیست؟

این دو ماده غذایی که از فرآورده‌های ارده کنجد به حساب می‌آیند، خواص مشترک بسیاری دارند چون پایه هردو از ارده کنجد تشکیل شده است. تنها تفاوت این دو ماده غذایی مقوی در ترکیبات شیرین کننده است که در حلوا ارده از شیرین کننده‌های طبیعی مثل انواع شیره استفاده می‌شود ولی برای شیرین کردن حلوا شکری از شکر استفاده می‌شود. در هر صورت خواص ارده در هر دو ماده غذایی حفظ می‌شود و یک پیشنهاد عالی برای قرار گرفتن در رژیم غذایی افرادی است که بدن نحیف و ضعیفی مانند کودکان یا بزرگسالانی که ضعف عمومی دارند، است.

مواد تشکیل دهنده حلوا شکری چیست؟

حلوا شکری با ترکیب کنجد سابیده شده و شیره تهیه می­‌شود. به جای شیره می­‌توان از شکر نیز استفاده کرد اما توصیه ما شیره است. یکی از خواص حلوا شکری این است که علاوه بر فراهم کردن انرژی بدن، به دلیل دارا بودن طبع گرم برای افراد سرد مزاج نیز خواص مفیدی در پی دارد. . حلوا شکری جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی دارد و به عنوان یک دارو برای رفع سردی بدن استفاده می‌شود. در صورت فرآوری صحیح حلوا شکری، منبع غنی برای تامین امگا 3، امگا 6 و امگا 9 خواهد بود. از آنجایی که این ماده غذایی دیرتر هضم می‌­شود، می‌­تواند مدت بیشتری احساس سیری به فرد دهد.

بنابراین این ماده غذایی به افرادی که قصد لاغر شدن دارند نیز توصیه می‌شود که قبل از وعده غذایی مقداری از آن را میل کنند تا با احساس سیری، جلوی میل کردن زیاد غذا گرفته شود و همچنین مواد معدنی و مغذی مورد نیاز بدن در زمان رژیم را فراهم کند تا بدن با کمبود ویتامین مواجه نشود.

 

ترکیبات اصلی سازنده این ماده غذایی، ارده، شکر و کنجد است. البته این خوراکی شیرین در طعم­‌های متنوع و بسته­ بندی مختلف در ایران تولید می­‌شود. حلوا شکری به عنوان یک خوراکی با کالری بالا و در عین حال حجم پایین شناخته می­‌شود. امروز در ترکیبات این ماده مغذی عصاره یا شیره انگور استفاده می­‌شود که نسبت به شکر خواص بهتری را برای بدن مفیدتر می‌­سازد.

کالری بالا در ارده، به علت وجود کنجد در ارده است که آن را بسیار غنی و مقوی کرده است. کنجد هم از ویتامین های B،D،E تشکیل شده است و دارای 50% روغن یا اسیدهای اشباع شده پرچرب می‌باشد. شاید این تصور ذهنی برایتان پیش بیاید که برای کودکانی که دارای اضافه وزن هستند چه کنیم، حلوا ارده یا حلوا شکری برای کودکانی که افزایش وزن دارند، بسیار مناسب است، زیرا باعث کم شدن اشتها می‌شود و بعضی افراد آن را با ماست، پنیر یا خامه مصرف می‌کنند.

کودکانی که به دیابت مبتلا هستند، رژیم غذایی خاصی دارند پس باید کمتر، ارده مصرف کنند. حلوا شکری بسیار انرژی زاست، و در فصل‌های سرد سال مثل پاییز و زمستان که کودکان و سایر افراد نیاز به گرم کردن بدن خود دارند، غذایی بسیار عالی به شمار می‌رود. چون حلوا شکری به علت وجود کنجد در خود، دارای طبع گرم است به همین علت برای فصل سرد سال مناسب است. حلوا شکری به دلیل داشتن کالری بالا باعث تامین انرژی مورد نیاز کودکان می‌شود. یکی دیگر از خواص حلوا شکری برای کودکان، تقویت عملکرد ذهن و افزایش قدرت یادگیری می‌شود.